W kolejnym miesiącu upadłość konsumencka pobije kolejny rekord.
Dzięki jawności Monitora Sądowego i Gospodarczego (którego żywot upadłościowy zakończy się tym roku) mamy wgląd do interesujących nas danych statystycznych. Przyjrzyjmy się temu, jak kształtowało się na przestrzeni ostatnich lat zainteresowanie upadłością konsumencką.
Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej może zgłosić wyłącznie osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej. Polega przede wszystkim na wspólnym dochodzeniu roszczeń przez wszystkich wierzycieli niewypłacalnego dłużnika. Jest to jedna z głównych cech różnicujących w stosunku do postępowania egzekucyjnego, które prowadzone jest na rzecz pojedynczych wierzycieli. Naczelnym celem postępowania upadłościowego jest spłacenie zobowiązań dłużnika wobec jego wierzycieli w jak największym stopniu a w konsekwencji umorzenie części bądź całości długu.
Jak zainicjować oddłużenie?
Aby wszcząć taką procedurę niezbędny jest wniosek złożony przez dłużnika, a następnie postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości. Upadłość może zostać ogłoszona przez sąd jedynie wobec osoby, która nie jest już w stanie regulować swoich długów, a więc stała się niewypłacalna. Jest to aktualnie jedyna przesłanka od nowelizacji która weszła w życie w marcu 2020 roku która to wykluczyła przesłankę mówiącą o tym że sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. Dzięki temu samo ogłoszenie upadłości stało się o wiele prostsze.
ROK | LICZBA UPADŁOŚCI KONSUMENCKICH |
2021 (do 31 sierpnia) | 12198 |
2020 | 13092 |
2019 | 7944 |
2018 | 6570 |
2017 | 5535 |
2016 | 4434 |
2015 | 2112 |
Rosnąca popularność upadłości konsumenckich.
Na podstawie danych zgromadzonych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym na przestrzeni lat 2015-2021, możemy dojść do wniosku, iż upadłość konsumencka zyskuje na popularności wśród osób niewypłacalnych. W latach 2015-2019 sukcesywnie rosła liczba osób zainteresowanych taką formą pomocy, aby w 2020 roku po nowelizacji osiągnąć przyrost niemalże dwukrotny w stosunku do roku poprzedniego. Niewątpliwie przyczyniła się do tego również epidemia SARS-CoV-19, która zmusiła wiele osób do zamknięcia swoich przedsiębiorstw, a tym samym przyczyniła się do zmniejszenia bądź nawet do całkowitego odcięcia dochodów. Należy jednak sądzić, że i po epidemii upadłość konsumencka będzie zyskiwała na znaczeniu, gdyż, jak pokazuje praktyka jest to bardzo skuteczna metoda oddłużenia i wyjścia z kryzysu, a w wielu przypadkach szansa na nowe życie.
Jako, że do końca sierpnia 2021 r. w Polsce ogłoszono 12198 upadłości konsumenckich to we wrześniu przebita zostanie kolejna bariera bo już 7 rok rzędu zwiększy się liczba ogłoszonych upadłości rok do roku.
Konrad Hajdas
Konrad Forysiak