Statystyki pokazują, że nie słabnie liczba ogłaszanych upadłości konsumenckich. Wręcz przeciwnie to zjawisko stale przybiera na sile. We wrześniu liczba ogłoszonych upadłości przekroczyła 3000, w porównaniu z 2100 w 2015 i 60 (sic!) w latach 2009-2014 (w 2015 roku weszła w życie nowelizacja, która w praktyce umożliwiła korzystanie z tej instytucji, przedtem upadłość konsumencka istniała tylko na papierze). Eksperci twierdzą, że mogłoby być ich jeszcze więcej, jednak sądy są coraz bardziej zasypane wnioskami i nie działają już tak sprawnie jak jeszcze rok temu.
Co dalej z upadłością konsumencką?
Niektórzy postulują nawet konieczność nowelizacji ustawy i (całkowicie błędnie w naszej ocenie) przeniesienia upadłości konsumenckich do sądów rodzinnych. Zresztą nie chodzi tylko o odciążenie sądu, ale również o pewne kosmetyczne już na szczęście zmiany, które jednak mogłyby dodatkowo usprawnić i ułatwić konsumentowi postępowanie. Ustawodawca nie przewidział bowiem sytuacji, w której żaden z wierzycieli nie zgłasza się w toku postępowania, co skutkowało pojawieniem się w praktyce kilku koncepcji co dalej z takim „fantem” robić, ale na chwilę obecną żadna nie wydaje się jedyną słuszną.
Praktycy konsumenccy potrzebę zmiany widzą też w stosunku do osób prowadzących wcześniej działalność gospodarczą. Wielu z nich, działając w formule samozatrudnienia nie zdawało sobie bowiem sprawy, że tak naprawdę prowadzi firmę, a to z kolei rodzi obowiązek wcześniejszego złożenia wniosku o upadłość przedsiębiorcy. Nasza praktyka niestety również to potwierdza. Znakomita część osób prowadzących działalność nie miała o tym zielonego pojęcia. Problemem jest jednak nie tyle to, że przepisy są zbyt skomplikowane, ale to, że sędziów upadłościowych jest zbyt mało, mają zbyt mało pomocy administracyjnej, a za dużo spraw. Upadłości konsumenckich będzie przybywać i dobrze, bo te przepisy ratują ludziom życie (czasami dosłownie). Na to wiele osób czekało od wielu lat, zmagając się z narastającymi egzekucjami.
Ostatnia audycja radiowa
Dla osób zainteresowanych złożeniem wniosku, przebiegiem postępowania upadłościowego, a w szczególności jego praktycznymi aspektami polecam najnowszy wywiad z radcą prawnym Mateuszem Medyńskim specjalizującym się między innymi właśnie w upadłości konsumenckiej. Tam znajdą Państwo odpowiedzi na wskazane w tytule pytania, ale też inne ciekawe informacje przekazane w przystępny dla odbiorcy sposób, a wszystko okraszone nutą historii i poczucia humoru.
Zapraszam do wysłuchania!
http://www.polskieradio.pl/42/276/Artykul/1680515,Upadlosc-konsumencka-jest-coraz-latwiejsza
Konrad Forysiak